Guides

Manual

CARA DAFTAR AKAUN (MEMBER)
1.Pergi ke https://app.cse.my/register
2.Lengkapkan semua maklumat
3.Buat pembayaran secara online banking/QR pay
4.Terima email pengesahan dan password di email
5.Log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login


CARA DAFTAR AKAUN MEMBER (ADMIN)
1.Admin log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login
2.Pergi ke menu Membership https://app.cse.my/admin/memberships
3.Klik butang Add Membership
4.Lengkapkan semua maklumat diperlukan
5.Hantar pendaftaran
6.Maklumat pendaftaran dihantar ke email didaftarkan
7.Member boleh log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login


CARA RESET PASSWORD (MEMBER/ADMIN)
1.Pergi ke sini https://app.cse.my/password/reset
2. Masukkan email didaftarkan
3. Tunggu sebentar
4. Semak email untuk terima arahan reset dan tetapkan password yang baru


CARA DAFTAR EVENT (WEBSITE)
1. Pergi ke sini https://app.cse.my
2. Lihat dan klik event yang ingin disertai
3. Klik butang View Details
4. Klik Choose A Package untuk memilih pakej tiket
5. Klik butang Purchase Now
6. Lengkapkan maklumat pendaftaran
7. Pilih kaedah pembayaran dan buat pembayaran secara online banking atau QR pay
8. Klik Pay Now


CARA DAFTAR EVENT (MEMBER)
1. Log masuk ke akaun member di sini https://app.cse.my/login
2. Klik butang Event di sebelah butang Logout
3. Ikuti langkah pendaftaran seperti di atas


CARA DAFTAR EVENT (ADMIN)
1. Pergi ke menu Booking Events di sini https://app.cse.my/admin/bookings
2. Klik butang Add Booking
3. Lengkapkan maklumat diperlukan
4. Bahagian Remarks, letakkan nama admin yang mendaftarkan peserta
5. Klik Save


CARA DAPATKAN MAKLUMAT TIKET EVENT (MEMBER)

1. Log masuk ke akaun member di sini https://app.cse.my/login
2. Klik senarai event di bahagian My Event atau klik View All Events
3. Download Receipt & Ticket QR


CARA DAPATKAN MAKLUMAT TIKET EVENT (MEMBER)
1. Log masuk ke akaun member di sini https://app.cse.my/login
2. Klik senarai event di bahagian My Event atau klik View All Events
3. Download Receipt & Ticket QR


CARA KEMASKINI ATTENDANCE (PESERTA)
1. Peserta tunjukkan QR code tiket kepada urusetia yang dapat melalui email atau akses dari dalam akaun member
2. Urusetia log masuk ke dalam akaun urusetia di sini https://app.cse.my/login
3. Scan QR code peserta menggunakan smartphone urusetia
4. Kemaskini kehadiran peserta


CARA KEMASKINI ATTENDANCE (ADMIN)
1. Urusetia log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login
2. Pergi ke menu Event https://app.cse.my/admin/events
3. Lihat event berkaitan
4. Klik butang Attendance
5. Cari nama peserta
6. Tandakan status Attend/Not Attend


KEMASKINI MAKLUMAT TRANSAKSI (ADMIN)
1. Log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login
2. Pergi ke menu Finance dan klik butang Transaksi https://app.cse.my/admin/finance/transactions
3. Pilih jenis income/expenses dan lengkapkan maklumat diperlukan
4. Klik Create Transaction
5. Lihat paparan di bawah untuk semua senarai transaksi
6. Boleh download dalam bentuk format Excel dengan fungsi sorting tarikh
7. Jika kategori transaksi tiada di dalam pilihan, pergi ke menu Categori untuk tambah kategori yang baru https://app.cse.my/admin/finance/categories


LIHAT LAPORAN DAN STATISTIK
1. Log masuk ke dalam sistem di sini https://app.cse.my/login
2. Pergi ke menu Report & Analytics https://app.cse.my/admin/reports
4. Paparkan statistik mingguan, bulanan atau tahunan


KEMASKINI TETAPAN SISTEM
1. Cipta kategori event di sini  https://app.cse.my/admin/categories?sortDirection=asc
2. Cipta jenis membership dan pakej membership di sini https://app.cse.my/admin/member-types?sortDirection=asc
3. Cipta group komuniti di sini https://app.cse.my/admin/group-types?sortDirection=asc
4. Kemaskini maklumat organisasi, logo, nombor akaun bank, alamat dan payment gateway di sini https://app.cse.my/admin/organizations
5. Tetapkan limitasi akaun pengguna di sini https://app.cse.my/admin/roles
6. Tambah admin/pengguna sistem di sini https://app.cse.my/admin/users
7. Kemaskini maklumat profil admin di sini https://app.cse.my/profile